I LOVE MALAYSIA..1 MALAYSIA..THE LAND OF PARADISE..

Friday, January 2, 2009

Mat jenin dulu..Mat jenin Kini..

Mat Jenin-nama yang cukup sinonim dalam masyarakat melayu, dari atuk, nenek, mak ayah sampailah anak kecik kita kat tadika pun tahu cerita tentang Mat Jenin. Mat jenin dah lama subur sebagai khazanah sastera orang melayu dan gah sebagai cerita rakyat orang melayu zaman dulu. Cerita Mat Jenin memang dah lama subur dikalangan orang Melayu dari zaman nenek moyang kita lagi. Mat jenin dah memang lama jadi bualan mulut ke mulut datuk nenek kita, malah kat sekolah pun cikgu ada bacakan kisah tentang si mat jenin kat depan murid-murid diorang..memang satu dunia melayu ni mesti kenal lah dengan mat jenin ni..cerita tentang seorang anak muda melayu yang memang malas..malas kerja,malas belajar..malas bla..bla..bla..ah, malas la nak cerita.semua negatif laa...
Ini la salah satu gambaran sikap orang Melayu dari dulu lagi..TAPI, masa dah lama berlalu, tahun berganti tahun, bulan berganti bulan , hari berganti hari..orang Melayu pun dah lama bertukar sikap, kalau dulu bukan main susah nak tengok orang Melayu yang berjaya, tapi sekarang, kat mana-mana boleh lihat, boleh dengar kejayaan orang melayu..dalam internet, dalam paper, tv, malah dalam majalah dah macam-macam berita kejayaan melayu dah tercipta, sebut je orang Malaysia pertama naik ke angkasa,merentas selat Inggeris, naik ke gunung Everest, keliling dunia naik kapal layer dan ramai lagi..semua melayu..Diorang ni pun Mat Jenin gak, tapi Mat Jenin yang moden, Mat Jenin yang berwawasan 2020 banyak cita-cita..sanggup berjuang dan berkorban demi mencapai cita-cita!


MAT JENIN DAH LAME BERUBAH!!

Kini melayu dah mula mengorak langkah untuk berjaya!! Macam mana diorang boleh berjaya?? Haa.. Impian dan cita-cita yang sama macam mat jenin ni la yang buat mereka berjaya..tak salah kita banyak impian, banyak berangan..tapi bila dah ada angan-angan, usaha pun mesti lebih, mesti kuat kerja..Coz dengan adanya impian, cita-cita dikuatkan lagi dengan usaha..So barulah boleh berjaya…So, tak mustahil melayu tak boleh berjaya….

Melayu tak lemah, Melayu Perkasa Melayu Boleh!!

-created by matjenin2020

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates | Make Money Online